V současné době nejsou žádná hlášení
Dopravní společnost ČSAD Havířov a.s., člen skupiny Transdev Czech, v minulých dnech testovala nový typ elektrobusu MAN Lion’s City 12E.
Zapůjčená dvanáctimetrová varianta nabízí cestujícím 41 míst k sezení. Standardem je již celovozová adaptivní klimatizace.
Vozidlo pohání elektromotor o výkonu až 240 kW s točivým momentem 2100 Nm, který elektrobusu zajišťuje skvělou dynamiku. Potřebnou energii dodává 6 bateriových článků typu Li-ion (NMC) s celkovou kapacitou 480 kWh, zajišťujících dojezd 200 - 270 km, v závislosti na typu provozu, profilu tratě a počasí. Lion’s City 12 E tak dokáže pokrýt většinu městských linek. K výborné dojezdové vzdálenosti také přispívá rekuperace energie při každém brzdění. Bateriovou soustavu pak lze dobíjet výkonem až 150 kW, přičemž plné nabití trvá 3 až 4 hodiny.
Díky provozu dvanácti městských elektrobusů, přičemž všechny jsou od výrobce SOR, pořízených již v letech 2017 - 2018 máme přímé srovnání vývoje v segmentu elektrobusové dopravy během tří čtyř let.
Vůz byl poprvé vystaven na veletrhu Busworld 2019. Počátkem roku 2021 předvedl Lion´s City E v rámci akce MAN eBus Efficiency Run opravdu extrémní dojezd, kdy během 24 hodin zvládl na jedné z mnichovských linek na jedno nabití ujet 550 kilometrů. Tato akce měla za cíl především ukázat schopnosti obřích baterií v MAN Lion´s City E a rozptýlit obavy z omezeného dojezdu. Nyní aktuálně je elektrobus prezentován na CzechBus 2021.
“Díky provozu dvanácti městských elektrobusů, přičemž všechny jsou od výrobce SOR, pořízených již v letech 2017 - 2018 máme přímé srovnání vývoje v segmentu elektrobusové dopravy během tří čtyř let.
Vývoj elektrobusů je velmi dynamický a rovněž na přímé srovnání s novým typem od MANu je to více než patrné. U stávajících našich elektrobusů sice máme vyšší dynamiku vozidla, ale jsme velmi limitování dojezdem. Z reálného provozu jsme si u nového MANu ověřili obrovský posun v možnostech dojezdu a kapacit baterii. Díky tomu se pak jedná téměř o plnohodnotné zastoupení například CNG městského autobusu. Rovněž nastavení jednotlivých článků baterií umožňuje pravidelné krátkodobé tzv. rychlé nabíjení, kterým lze dojezd prodlužovat, aniž by se nějak výrazně zhoršovala životnost jednotlivých článků.
Do budoucna se výraznějšímu rozšíření bezemisních autobusů ve veřejné dopravě nevyhneme,” uvádí ředitel divize osobní dopravy Jakub Vyvial.
Českému zastoupení společnosti MAN děkujeme za možnost těchto testů a těšíme se na další spolupráci.